Q & A

SOALAN: Bagaimana Konsep perniagaan WOW ToneExcel Referral Program ini?
Kerja anda hanyalah menjual SIMKAD handphone ToneExcel (yang menggunakan perkhidmatan TuneTalk ) kepada saudara mara, adik beradik, sahabat handai, rakan taulan. Hasilnya kepada anda ialah, jika mereka top-up handphone mereka maka anda akan dapat komisyen. Selama mana mereka menggunakan simkad tersebut, selama itulah anda akan menikmati komisyen dari toneexcel.

SOALAN: Berapa harga sekeping SIMKAD Tunetalk-ToneExcel ini?
Harganya sekeping RM80 ( yang mengandungi kredit/air time sebanyak RM30)

SOALAN: Apakah service provider yang digunakan?
Toneexcel menggunakan service provider TuneTalk, dan tunetalk menggunakan prasarana Celcom.

SOALAN: Berapakah charge panggilan dan sms yang dikenakan?
Dari 26-32 sen panggilan seminit dan 13 sen sekali sms.

SOALAN: Dimanakah boleh top-up prepaid ini?
Anda boleh top-up prepaid tunetalk di seluruh Malaysia (termasuk Sabah/Sarawak), seluruh stesen minyak yang menggunakan e-pay, sebahagian besar kedai yang menjual prepaid, maybank2u, cimbclick, dan banyak lagi.

SOALAN: Apakah kelebihan lain jika saya menggunakan prepaid Tunetalk-ToneExcel ini?
Anda boleh mengekalkan nombor lama, anda diberi insurance kemalangan sebanyak RM100,000, menaiki kapal terbang AisAsia secara PERCUMA (mengikut syarat yang ditetapkan), point tersebut juga boleh ditukarkan kepada airtime atau handphone dan juga peluang untuk menjana pendapatan sampingan yang lumayan.

SOALAN: Bagaimanakah marketing plan untuk perniagaan ini?
Setiap kali kita sponsor rakan, kita diberikan RM20 sebagai fast track bonus, dan juga kita dibayar komisyen sebanyak 6% untuk Level 1 yang topup, 3% untuk Level 2 yang topup dan 11% untuk Level 3 yang topup

SOALAN: Bagaimanakah ToneExcel membayar komisyen kepada saya?
Untuk bonus fast track, jika kita sponsor dari 1-15 hb, duit bonus akan dibank in dalam akaun anda pada hujung bulan, jika kita sponsor rakan dari 16-31 hb, bonus akan dimasukkan kedalam bank anda pada 11 hb depan.
Untuk komisyen topup akan dibayar pada 21 hb depan asalkan ianya lebih RM30, jika kurang, ia akan dibawa untuk bulan hadapan.

SOALAN: Apa kelayakkan untuk menerima komisyen?
Anda dikehendaki top up paling sedikit RM20 dalam sebulan, dan juga jumlah terkumpul komisyen anda melebihi RM30

SOALAN: Adakah saya kena top-up minima RM20 tersebut sekali gus atau boleh sedikit-sedikit?
Kedua-duanya boleh, sekali gus pun boleh sedikit-sedikit pun boleh, asalkan jumlahnya paling kurang RM20 dalam tempoh sebulan.

SOALAN: Apa jadi pada bulan tersebut jika saya top-up jumlahnya tak sampai RM20?
Sekiranya anda sudah ada downline, dah bulan tersebut anda sudah ada komisyen, maka anda tidak akan mendapat komisyen pada bulan itu sahaja, bulan-bulan lain tetap dapat jika topup lebih RM20.

SOALAN: Bagaimana dengan signal Tunetalk ini?
Disebabkan mereka juga menggunakan prasarana Celcom, maka jika dikawasan anda itu, line celcom baik, maka line tunetalk juga baik.

SOALAN: Bolehkah saya mengekalkan no lama?
Boleh.

SOALAN: Setelah saya menyertai perniagaan ini, apa yang perlu saya lakukan?
Jadikan kesemua ahli keluarga anda yang terdekat, seperti ibu/bapa, suami/isteri anak-anak, adik beradik, saudara mara yang terdekat, pekerja anda, atau sesiapa yang menggunakan hp prepaid, dan juga sebelum ini mereka membayar bil/prepaid talipon melebihi RM20, maka suruh mereka menggunakan talian tunetalk ini. Kalau dulu anak-anak kita menggunakan talian XXX Company, kalau mereka topup (kadang2 kita juga yang bagi duit top-up), Company XXX bertambah kaya, kali ini jika mereka menggunakan talian tunetalk dalam WoW Program ToneExcel, mereka topup, kita pun dapat sedikit hasil.

Selepas itu barulah promote kepada orang lain, seperti rakan sekerja, sahabat-sahabat sepermainan, sambil main golf, main tenis, main gasing, main badminton, main sepaktakraw, main snooker, jogging, sambil mancing, sambil sembang di kedai mamak, cerita kan peluang ini dan ajak mereka sekali. Terangkan yang ini bukan MLM, tapi guna handphone macam biasa dan dapat upah jika ceritakan pada orang lain.

SOALAN: Bagaimana cara promosi perniagaan ini?
Terangkan kepada rakan-rakan anda peluang perniagaan ini.


SOALAN: Boleh terangkan lebih lanjut mengenai insurance Kemalangan ini?Sila rujuk disini.
http://www.tunetalk.com/my/services/insurance
http://www.tunetalk.com/my/services/insurancepolicy
http://www.tunetalk.com/my/services/insurancefaq


SOALAN: Bolehkah saya nak sponsor ahli keluarga saya tetapi pembayaran komisyen terus ke akaun bank saya?
Boleh. Apa yang perlu dilakukan adalah didalam member area mereka, dibahagian bank akaun info masukkan maklumat bank anda dan jangan lupa fax kan atau scan borang penyerahan komisyen ini ke 003-9054 0278.
Klik disini untuk mendapatkan borang tersebut.

SOALAN: Saya tidak pandai komputer, tiada laptop, tiada broadband, boleh kah saya jalankan perniagaan ini?
Sangat boleh, kerana kita menjalankan perniagaan ini tidak memerlukan komputer atau internet langsung, 100% menggunakan cara SMS.


SOALAN: Saya pergi kekedai saya dapati mereka jual simkad pada harga RM5 sahaja, bukannya RM80?
Tunetalk mempunyai 2 jenis simkad, satu simkad tunetalk yang biasa harganya RM 5 sekeping dan call ratenya 15 sen seminit dan 5 sen SMS, dan simkad ini tiada referral program, kalau kita promote pada orang lain simkad ini tiada komisyen.

Manakala kedua adalah Simkad Tunetalk-ToneExcel, yang ini harganya sekeping RM80 dan calling ratenya 32 sen untuk 2 minit yang terawal dan 26 sen untuk minit yang berikutnya dan 13 sen SMS tetapi ada referral program, kalau promote pada orang lain dapat komisyen. Dan simkad ini tiada dijual dikedai-kedai talipon, hanya boleh didapati daripada main office di Sri Petaling atau mana-mana service centre yang dilantik oleh Toneexcel. Tetapi kedua2 jenis simkad ini, kalau nak top up dikedai, hanya minta top up tunetalk sahaja.

SOALAN: Orang kata call rate tunetalk-toneexcel ni mahal, sampai 32 sen panggilan seminit?
Sudahkah anda lihat call rate dari Digi ke telco yang lain. Maxis ke telco yang lain. Kesemua panggilan itu lebih mahal dari 32sen seminit, ada yang 33 sen ada 35 sen dan ada yang 36 sen. Jadi tunetalk-toneexcel adalah yg paling murah. Lagi satu kalau lah saudara kita memang pakai phone, dan selama ini pun masih bayar prepaid atau pun bil, mereka hanya bagi orang lain lebih kaya, kenapa tak kali ini bagi anda yang kaya, walau pun kaya sikit-sikit, lama-lama kaya tu jadi bukit. Kalau tak masuk program ni pun mereka tetap pakai handphone juga.

SOALAN: Bolehkah orang dari luar negara yang tinggal di Malaysia untuk menyertai program ini?
Boleh, hanya gunakan no passport mereka, dan lebih mudah jika mereka sudah pun memiliki bank account di Malaysia.

SOALAN: Boleh saya mengekalkan nombor lama, tetapi nombor lama itu adalah nombor line atau postpaid dari telco yang lain?
Boleh, mereka kena selesaikan bil-bil tertunggak dahulu.

SOALAN: Saya pengguna postpaid maxis, jika saya nak kekalkan no lama perlu ke saya terminate kontrak saya di maxis terlebih dahulu?
Tak perlu, jangan terminate kontrak anda, apa yang perlu dilakukan anda hanya perlu settlekan bil2 yang tertunggak sahaja dahulu, dan selepas itu gunakan cara SMS untuk buat pendaftaran atau kekal no lama.

SOALAN: Kenapa saya menggunakan maybank2u, tetapi topup dia tak masuk pun kedalam handphone saya?
Jika anda topup menggunakan maybank2u, pastikan anda menggunakan topup with pin number, JANGAN gunakan instant topup, kerana instant topup sudah banyak kes dan complain kredit tak masuk. Kes seumpama ini bukan hanya terjadi pada topup tunetalk, tetapi maxis, digi, celcom pun ada masalah dengan instant topup ini. Kalau topup dengan pin number, setakat ini 100% tiada masalah.


SOALAN: Saya dah join toneexcel ini, boleh ke kalau downline saya beli simkad dari orang lain atau dari agen penjual simkad ditempat lain?
Boleh. Cuma pastikan yang dibeli simkad tersebut, jangan aktifkan, kerana mereka boleh aktifkan sendiri apabila pulang kerumah dengan menggunakan cara SMS. Pastikan dia tahu apa IDP anda, jangan tersilap.

SOALAN: Saya pengguna simkad tunetalk yang biasa tu, kalau saya join toneexcel ini dan nak kekalkan no lama ni, adakah point dan baki akan ikut sekali?
YA, point dan baki akan ikut sekali.

SOALAN: Saya dah buat pendaftaran cara SMS tapi tiada reply pun?
Selepas 1 jam pendaftaran jika tiada reply, tolong talipon cepat admin3 010-777 2702 dan dia akan beritahu apa masalah dengan SMS anda.

1. Diantara masalah yang sering terjadi, SMS anda tidak sampai, kerana handphone anda tiada kredit, message tak send out pun.
2. Salah menghantar maklumat atau tiada maklumat yang penting diberikan. Contohnya no simkad 8 digit, diberikan 7 digit sahaja, kadang2 tiada no IC atau passport, kadang2 tiada no idp.
3. No simkad yang diberikan sudah digunakan oleh orang lain.
4. No simkad yang diberikan bukan no simkad tunetalk/toneexcel tapi no tunetalk biasa.
5. Simkad yang dibeli bukan dari group Mazelan Abas, maka dealer code utk pengaktifan berbeza, jadi DEC perlu bantuan HQ mengaktifkannya, pendaftaran menjadi lambat.
6. Ada yang hantar SMS guna simkad lain, tapi belum dapat reply SMS lagi dah keluarkan simkad lain tersebut, dan masukkan simkad tunetalk. Reply akan dihantar ke simkad yang mana kita hantar message pendaftaran. Kalau dah dikeluarkan simkad tersebut, macamana nak dapat reply.

SOALAN: Saya baru sertai toneexcel ini, macamana nak check baki dengan simkad tunetalk ni ya?
Tak mengapa, baru pun asal rajin bertanya, saya akan usaha untuk menjawabnya. Dibawah ini saya senaraikan beberapa perkara asas untuk diketahui dalam penggunaan simkad tunetalk/toneexcel ini.
* Untuk top up adalah *122*<16digits># dan Call
* Untuk check baki *133# dan call
* Untuk berkongsi kredit: *111# dan pilih no.3 (Kredit)
* Untuk tambah nilai kredit, pergi kekedai-kedai yang menjual topup, seperti kedai-kedai biasa, 7Eleven, Stesen minyak, dan beli topup TuneTalk, jangan minta topup ToneExcel, mereka tidak akan tahu.
* Anda juga boleh topup kredit airtime anda melalui maybank2u, cimb click dan kebanyakkan online banking.
* Untuk mendapatkan Tune Buddies 10 nombor (Tune Buddies adalah rate istimewa dari ToneExcel dimana calling rate adalah 26 sen dan SMS 13 sen) *111# - Pilih Option 4 - Services, kemudian Option 3, Favourite 8


SOALAN: Saya nak tanya, Tune Talk - Tone Excel ada Pakej Internet Blackberrya ka? Berapa kadarnya? Macamana nak aktifkan?
Maklumat pakej BB seperti charge dan juga cara nak aktifkannya, ada disini tuan. Klik Disini.

SOALAN: Sekiranya kita dapat menaja seorang downline bolehkah kita mendapat bonus fast track dengan meletakkan downline itu di level 2 atau level 3?
Tidak, hanya di level pertama sahaja.


SOALAN: Dah lama saya tak gunakan tune talk, how to reactivate my account. Saya masih ada 8 simcard yg belum di aktifkan, can I still use it. Thank you
yes, you can use those 8 simcard, because it has no expiry date. Just simply use SMS method to activate it.

SOALAN: assalamualaikum..nak tanya, kenapa bila saya topup, x ada point  bila cek baki.... nak buat mcm mana?
Call sahaja HQ 010 5000 969 mereka akan bantu update simkad kita.

SOALAN: Saya cuba masuk ke member area www.toneexcel.com tapi tersalah password, saya lupa password, hingga account saya kena block, apa perlu dilakukan?
Cara paling mudah call sahaja 010-5000 969 beritahu masalah anda, beritahu IC dan member ID, HQ akan tolong resetkan semula akaun anda.

SOALAN: Saya ingin menyertai program ini, tetapi saya tiada bank account sendiri, bolehkah saya menggunakan bank akaun orang lain?
Boleh, anda boleh menggunakan bank akaun orang lain, tetapi anda perlu mengisi borang ini terlebih dahulu,
Download borang 3rd Party disini
Selepas selesai anda boleh menghantar semula kepada info@toneexcel.com atau fax ke 03-90540278
Apabila membuat penghantaran, sila followup dengan ToneExcel samada mereka menerimanya atau tidak, call 0105000969. Gagalnya anda melakukan sedemikian menyebabkan komisyen anda akan tertangguh.

SOALAN: Topup tunetalk ini berapa ringgit yang ada, dan berapa hari boleh tahan?
RM 5 - 5 hari
RM 10 - 11 hari
RM 30 - 50 hari
RM 50 - 75 hari

SOALAN: Salam tuan, semalam saya pergi 7-Eleven minta topup ToneExcel, tapi mereka kata tiada topup ToneExcel?
W'salam tuan, kita minta topup tunetalk je tuan, tak perlu sebut toneexcel.


SOALAN: Saya dulu join RedTone, jadi dalam program ni, boleh tak saya nak kekalkan no RedTone saya?
Boleh. Disini saya sertakan no phone dari telco yang lain yang kita boleh kekalkan. Celcom, Digi, Maxis, UMobile, XOX, RedTone, YTLComms dan MTrade.

SOALAN: Dulu saya dah join biz tunetalk ni, tapi dah berhenti beberapa bulan, sekarang nak start semula, adakah akaun dan no ID saya masih boleh digunakan lagi atau tidak?
Tidak, anda perlu beli simkad baru dan register baru.


SOALAN: Bagaimana nak setting GPRS?
Taipkan SET dan hantar ke 20999 kemudian ikut arahan yang diberikan.


SOALAN: En., saya dah join tunetalk/ToneExcel ini, saya dah buat port in untuk kekalkan no lama, tapi handphone saya boleh terima panggilan sahaja, tapi tak boleh call keluar, macamana nak settle ya?
Terima kasih kepada yang bertanya, kadang2 kes macam ini jadi hanya pada kita yang buat port in sahaja. Jika anda menghadapi masalah boleh terima call in, tapi tak boleh call out, ikuti langkah dibawah ini, betulkan setting dalam handphone anda.

1) Dalam telefon anda, pergi ke SETTING dan cari NETWORK SETTING.
2) Pilih MANUAL NETWORK SELECTION dan pilih network selain daripada Tunetalk/Celcom. Anda kena pilih Digi atau Maxis.
3) Selepas pilihan anda ditolak, pilih semula TUNETALK atau CELCOM.
4) Sila OFF handphone anda dan ON semula dan cuba buat outgoing dan incoming call.

Jika masih tak boleh juga sila hubungi terus Khidmat Pelanggan Tunetalk (0105001333) atau ToneExcel (0105000969)


SOALAN: Bolehkah simkad ini digunakan untuk BlackBerry dan kalau boleh bagaimana cara nak settingnya?
Sila klik disini untuk setting BlackBerry anda.

SOALAN: Encik, saya baru menyertai biz tunetalk ni dan saya telah pun buat port in. Saya juga pengguna tegar ebanking macam maybank2u, cimbclick, e-eon, dan macam2 lagi. Semalam saya nak buat request TAC, tapi tak dapat la. Tunetalk ni tak support ke ebanking?
Terima kasih kerana bertanya. Tunetalk support ebanking. Untuk selesaikan masalah itu saya cadangkan puan pergi ke atm bank berkenaan, tukar no talipon ke no talipon yang lain, selepas itu masuk semula, dan tukar no talipon ke no talipon asal yang mana digunakan untuk receive tac tersebut. Ini macam nak reset semula je. Tetapi saya juga ada menerima rungutan dari rakan2 yang mengatakan cara ini tidak boleh kepada no asal Celcom. Jadi sebagai langkah berjaga2, jika anda aktif e-banking dan pengguna no Celcom, saya cadangkan elok tidak perlu buat port in, sehingga masalah ini dapat diselesaikan.


SOALAN: Beberapa hari lepas saya telah registerkan 2 orang dibawah downline saya, tapi dalam member area, saya hanya dapat satu sahaja fast track bonus iaitu RM20, mana bonus FT saya yang lagi satu ?
Biasanya ToneExcel mengambil masa 2/3 hari untuk update didalam member area, dan yang kedua, biasanya mereka daftar downline/affiliate, tetapi samada mereka tidak aktifkan simkad tersebut, atau, tidak buat satu SMS selepas aktifkan simkad.

SOALAN: Boleh terangkan macamana katanya top up tunetalk ni dapat point tiket kapal terbang AirAsia?
Setiap kali anda topup, anda akan memdapat point untuk melayakkan anda menaiki kapal terbang AirAsia secara percuma keseluruh dunia. Contohnya anda topup sebanyak RM30, anda akan mendapat 70 points, jika anda topup RM50 anda akan mendapat 120 points. Kumpulkan point ini, jika sudah cukup anda boleh redeem points ini untuk naik kapal terbang percuma. Contohnya jika cukup 3000 anda boleh pergi ke Langkawi secara percuma.
Keterangan lanjut mengenai pemberian points. Klik Disini
Keterangan lanjut mengenai redeem points. Klik Disini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan